آیا لقب «رضا» را مامون به امام رضا علیه السلام داده است؟
اخیرا یکی از وهابیون طی ادعایی مضحک مدعی شده که لقب مبارک "رضا" را مامون ملعون به امام رضا علیه السلام عطا کرده است، خب! از نواصب بیش از این انتظاری نیست چرا که اجداد ناپاک همین نواصب در زمان ائمه علیهم السلام نیز چنین شبهاتی را وارد می کردند
اما جواب این ناصبی از لسان مبارک امام جواد علیه السلام
شیخ صدوق رضوان الله علیه در کتاب "عیون اخبار الرضا(ع)" می نویسد:
حدثنا أبی ومحمد بن بن المتوکل ومحمد بن علی بن ماجیلویه وأحمد بن علی بن إبراهیم بن هاشم والحسین بن تاتانه وأحمد بن زیاد بن جعفر الهمدانی وبن إبراهیم بن هشام المکتب وعلی بن عبد الله الوراق رضی الله عنهم قالوا: حدثنا علی بن بن هاشم عن أبیه عن أحمد بن محمد بن أبی نصر البزنطی قال: قلت لأبی جعفر محمد بن علی موسى علیهم السلام: ان قوما من مخالفیکم یزعمون أباک إنما سماه المأمون الرضا لما رضیه لولایة عهده فقال: کذبوا والله وفجروا بل الله تبارک وتعالى سماه الرضا لأنه کان رضى الله عز وجل فی سمائه ورضى لرسوله والأئمة من بعده صلوات الله علیهم فی ارضه قال: فقلت له: ألم یکن کل واحد من آبائک الماضین علیهم السلام رضى لله تعالى ولرسوله والأئمة علیه السلام فقال: بلى فقلت: فلم سمى أبوک بینهم الرضا قال: لأنه رضى به المخالفون من أعدائه کما رضى به الموافقون من أولیائه ولم یکن ذلک لاحد من آبائه علیهم السلام فلذلک سمى من بینهم الرضا علیه السلام
احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی به امام جواد علیه السلام عرض کرد: گروهی از مخالفین شما می پندارند که وقتی مامون، پدر شما را به ولایت عهدی خود برگزید، ایشان را «رضا» نامید، امام جواد علیه السلام فرمودند: به خدا دروغ می گویند، خلاف می گویند، بلکه خداوند تبارک و تعالی او را «رضا» نامید، زیرا او برای خداوند عزوجل در آسمانش، و برای رسولش و ائمه بعد از او در زمینش راضی بود. بزنطی می گوید: عرض کردم: آیا مگر سایر پدرانتان برای خدا و رسولش و ائمه راضی نبودند؟ حضرت فرمود: آری! عرض کردم: پس چرا از میان آن ها پدر شما «رضا» نامیده شده است؟ فرمود: چون همانطور که دوستان و طرفدارانش به ایشان رضایت داده اند، مخالفین نیز ایشان را قبول کرده اند، ولی در مورد پدران و اجداد ایشان این طور نبود، بنابر این از بین آنان فقط ایشان «رضا» نامیده شده اند
عیون اخبار الرضا(ع).ج1 ص22.ط منشورات الشریف الرضی
علل الشرایع.ج1 ص317.ط المطبعة العلمیة
اما سند روایت
این روایت دارای هفت طریق می باشد که ما را از بررسی سند بی نیاز می کند، ولیکن یکی از طرق روایت را بررسی می کنیم:
علی بن الحسین بن موسی بن بابویه القمی
ثقة
رجال الطوسی.ص432.ط موسسة النشر الاسلامی
علی بن ابراهیم
قال النجاشی: " علی بن إبراهیم بن هاشم أبو الحسن القمی، ثقة فی الحدیث ، ثبت، معتمد، صحیح المذهب
معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواة.ج12 ص212.ط موسسة الامام الخوئی الاسلامیة
ابراهیم بن هاشم
أقول: لا ینبغی الشک فی وثاقة إبراهیم بن هاشم
معجم الرجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواة.ج1 ص289.ط موسسة الامام الخوئی الاسلامیة
احمد بن محمد بن ابی نصر البزنطی
ثقة جلیل القدر
رجال الطوسی.ص332.ط موسسة النشر الاسلامی