منظور از مرگ جاهلیت در حدیث شریف "من مات لا یعرف امامه مات میتة جاهلیة" چیست؟
منظور از مرگ جاهلیت در حدیث شریف "من مات لا یعرف امامه مات میتة جاهلیة" چیست؟
این روایت متواتر و متفق علیه است و با الفاظ مختلف وارد شده است، شما می توانید از طریق لینک زیر الفاظ مختلف را مطالعه بفرمائید:
http://modafeemamat.blog.ir/post/post90
اما معنی جاهلیت در این روایت شریف چیست؟
ثقة الاسلام کلینی رضوان الله علیه در کتاب شریف کافی با سند صحیح می نویسد:
أحمد بن إدریس، عن محمد بن عبد الجبار، عن صفوان، عن الفضیل ، عن الحارث بن المغیرة قال: قلت لأبی عبد الله علیه السلام: قال رسول الله صلى الله علیه وآله: من مات لا یعرف إمامه مات میتة جاهلیة؟ قال: نعم، قلت: جاهلیة جهلاء أو جاهلیة لا یعرف إمامه؟ قال جاهلیة کفر ونفاق وضلال
حارث بن مغیره می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: آیا رسول خدا(ص) فرموده است: (من مات ولایعرف امامه مات میتة جاهلیة")؟ فرمود: آری! عرضه داشتم: این کدامین جاهلیت است، آیا جاهلیت مطلق یا جاهلیت کسی که امامش را نشناخته؟ فرمود: جاهلیت کفر و نفاق و ضلال
اصول الکافی.ج1 ص282.ط دار المرتضی
بررسی سند روایت
احمد بن ادریس القمی
کان ثقة، فقیه، فی اصحابنا، کثیر الحدیث، صحیح الروایة
رجال النجاشی.ص92.ط موسسة النشر الاسلامی
محمد بن عبدالجبار القمی
ثقة
رجال الطوسی.ص391.ط موسسة النشر الاسلامی
صفوان بن یحیی البجلی
وکیل الرضا علیه السلام، ثقة
رجال الطوسی.ص338.ط موسسة النشر الاسلامی
الفضیل بن عثمان الاعور
ثقة ثقة
رجال النجاشی.ص308.ط موسسة النشر الاسلامی
الحارث بن المغیرة النصری
ثقة ثقة
رجال النجاشی.ص139.ط موسسة النشر الاسلامی
بنابراین سند روایت کاملا صحیح است
تصحیح سند روایت توسط علمای امامیه
علامه مجلسی رضوان الله علیه در مورد سند روایت می نویسد:
الحدیث الثالث: صحیح
مرآة العقول فی شرح اخبار آل الرسول.ج4 ص221.ط دار الکتب الاسلامیة
همچنین آیت الله شیخ هادی النجفی سند روایت را صحیح می داند:
الروایة صحیحة الاسناد
موسوعة احادیث اهل البیت(ع).ج11 ص404.ط دار احیاء التراث العربی
آیت الله میرزا محمد تقی اصفهانی نیز سند روایت را صحیح می داند:
فی الصحیح عن الحارث بن المغیرة
مکیال المکارم.ج1 ص57.ط موسسة الامام المهدی(ع)