پرسش و پاسخ(1)
پرسش:
1. مگر در قرآن نداریم که خداوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) میگوید بگو «انا بشرمثلکم»؟
2. پس این نور بودن آنها قبل از خلقت حضرت آدم (علیه السلام) چیست؟
پاسخ:
بر اساس روایات متعدد، مشخص میشود که نور وجود یک انسان کامل، قبل از خلقت جهان آفریده شده و غایت خلقت عالم و آدم، انسان کامل است و وجود رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهلبیت (علیهما السلام) واسطه فیض وجود و همه کمالات وجود اند.
1.
مطلب یاد شده در پرسش با آنچه در آیه مزبور اشاره شده ،منافات ندارد، چون آیه ناظر به جنبه بشری و وجود عنصری حضرات است که از اولاد آدم اند. همانند سایر مردم از پدر و مادری به دنیا آمده و مثل دیگران بشر هستند و زندگی می کنند و نیازها و مرگ و حیات و مانند آن دارند .
غایت خلقت آن ها و قبل از عالم و آدم، با عدل الهی تعارضی ندارد، زیرا همانطوری که پیامبر اکرم و اهل بیت به لحاظ وجود عنصری و بشری واسطه فیض و هدایت بشراند و همچنین به لحاظ وجود نوری و ملکوتی نیز آن ها واسطه فیض بر هستی و آدم اند .سراسر نظام آفرینش در پرتوی وجود آن ها خلق شده و به سعادت و کمال مطلوب خود رسیده است .
2.
این فرایند نه تنها با عدل الهی تناقض ندارد، بلکه اگر این چنین نبود جای سوال داشت! در نتیجه بر اساس روایات متعدد، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت (علیهما السلام) غیر از وجود زمینی و ملکی و زمانی که در آیه « انا بشر مثلکم » به آن اشاره شده و بدین لحاظ از نسل آدم به حساب می آیند ، وجود فرازمانی و فرازمینی و نوری نیز دارند که طبق آموزه های اهل بیت (علیهما السلام) جهان برای آنان خلق شده و همه به برکت وجود آن ها است.
اصل حمکت آفرینش آن پنچ نور مقدس به عنوان مظاهر نور اسما و صفات الهی است که هدف اصلی کاشت درخت وجود را رقم زده است .برای این که نور اسمای الهی در عالم تجلی و ظهور داشته باشد ، آن انوار قدسی آفریده شده اند .