عصمت ابوبکر و عمر و عثمان!!!
دیده شده برخی از مخالفین، شیعیان را به واسطه معصوم دانستن اهل بیت علیهم السلام فاسد العقیده و غالی می خوانند و بعضا تکفیر می کنند، در حالی که شیعیان دلایل زیادی از قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام و کتب اهل سنت بر اثبات مدعای خود دارند
شیخ صدوق رضوان الله علیه در کتاب شریف "عیون اخبار الرضا" می نویسد:
حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْوَرَّاقُ الرَّازِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا الْهَیْثَمُ بْنُ أَبِی مَسْرُوقٍ النَّهْدِیُّ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عُلْوَانَ عَنْ عَمْرِو بْنِ خَالِدٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِیفٍ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ أَنَا وَ عَلِیٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ تِسْعَةٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ مُطَهَّرُونَ مَعْصُومُونَ
رسول خدا(ص) فرمود: من و علی و حسن و حسین و نه امام از نسل حسین پاک و معصوم هستیم
عیون اخبار الرضا(ع).ج1 ص65.ط منشورات الشریف الرضی
آیت الله شیخ هادی النجفی در مورد سند روایت می نویسد:
الروایة معتبرة الإسناد
موسوعة احادیث اهل البیت(ع).ج7 ص183.ط دار احیاء التراث العربی
این روایت یکی از دلایل معصوم بودن ائمه اطهار علیهم السلام است، اما کسانی که شیعیان را به خاطر این عقیده صحیح و قرآنی تکفیر می کنند، ببینیم خود چه نظری راجع به مقدساتشان یعنی ابوبکر و عمر و عثمان دارند
ابوبکر الخلال در کتاب "السنة" می نویسد:
حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ هَانِئٍ ، قَالَ :سَمِعْتُ بِشْرَ بْنَ الْحَارِثَ , یَقُولُ : رفِعَ الْخَطَأُ عَنْ أَبِی بَکْرٍ , وَعُمَر
ابراهیم بن هانی می گوید شنیدم بشربن حارث می گفت: هرگونه خطا از ابی بکر و عمر برداشته شده است
السنة.ج2 ص307.ط دار الرایة
محقق کتاب "دکتر عطیة الزهرانی" سند روایت را صحیح می داند:
إسناده صحیح
اما جایگاه "بشر بن حارث" در بین اهل سنت
شمس الدین ذهبی (امام جرح و تعدیل اهل سنت) در ترجمه وی می نویسد:
بِشْرُ بنُ الحَارِثِ بنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بنِ عَطَاءٍ المَرْوَزِیُّ الإِمَامُ، العَالِمُ، المُحَدِّثُ، الزَّاهِدُ، الرَّبَّانِیُّ، القُدْوَةُ، شَیْخُ الإِسْلاَمِ
سیر اعلام النبلاء.ج10 ص469.ط موسسة الرسالة
همچنین تفتازانی در کتاب "شرح المقاصد" می نویسد:
واحتج أصحابنا على عدم وجوب العصمة بالإجماع على إمامة أبی بکر وعمر وعثمان رضی الله عنهم مع الإجماع على أنهم لم تجب عصمتهم وإن کانوا معصومین بمعنى أنهم منذ آمنوا کانلهم ملکة اجتناب المعاصی مع التمکن منها...
و اصحاب ما بر اجماع بر عدم وجوب عصمت در امامت ابوبکر و عمر و عثمان احتجاج کرده اند، با اجماع بر این که عصمت آنان واجب نیست، هر چند که معصوم بوده اند، به این معنا که از وقتی که ایمان آورده اند ملکه اجتناب و دوری از معصیت ها با آنان بوده، با وجود توانایی آن ها بر معصیت
شرح المقاصد فی علم الکلام.ج5 ص249.ط عالم الکتب
از کلام تفتازانی دو نتیجه مهم و اساسی استخراج می شود، یکی این که طبق اعتقاد تفتازانی و بسیاری از علمای مخالفین شیعه، ابوبکر و عمر و عثمان از لحظه ایمان آوردن معصوم بوده اند و هرگز مرتکب هیچ معصیتی نشده اند، دوم این که مخالفین شیعه اصل وقوع عصمت را برای غیر نبی ممکن می دانند، اما آن را برای غیر انبیاء واجب نمی دانند