استدلال امیر مؤمنان سلام الله علیه به غدیر (3)
از آنجائی که هدف اصلی رسول خدا صلی الله علیه و آله در غدیر خم، اعلان ولایت و وصایت و امامت حضرت علی بن ابی طالب سلام الله علیه بوده است، برخی از افراد و کسانی که کمترین مطالعه در متون تاریخی و روایی ندارند در صددند تا به هر نحوی این قضیه مهم و حیاتی را منکر شوند.
استدلال ائمه سلام الله علیهم اجمعین به غدیر خم خط بطلانی بر تفکرات پوچ مخالفین شیعه بوده و حقانیت مکتب اهل بیت علیهم السلام را به اثبات می رساند....
از طرفی باید این نکته را متذکر شد که شیعه طرفدار اهل بیت علیهم السلام بوده و توانایی این را دارد که حتی مستحبات خود را از کتب مخالین به اثبات برساند در غیر این صورت برای اثبات تک تک عقاید حقه شیعه هیچ نیازی به کتب دیگران نداشته و اگر در مواردی به کتب عامه استدلال می شود، از باب قاعده الزام است.
یکی از نکات مهمی که باید مد نظر داشت، این است که شخصیت گرامی و والای مولای متقیان حضرت علی بن ابی طالب سلام الله علیهما به حدیث غدیر برای امامت خود استناد کرده که خود اهمیت این قضیه را می رساند.
پس از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله؛ ابابکر و عمر و دیگر صحابه جنازه آن حضرت را رها کرده و به دنبال تعین خلیفه رفته اند و مولای عالمیان مشغول کفن و دفن آن حضرت بودند. از طرفی شیعیان واقعی و صحابه ای که مانند ابابکر و عمر غدیر را فراموش نکرده بودند؛ شاهد این اعمال بودند. سلمان به نزد آن حضرت آمد و قضیه بیعت پیرمردی را برای ایشان تعریف کرد و توضیح داد اولین نفری که با ابوبکر بیعت کرد، یک پیر مرد بود که حضرت تصریح کردند او شیطان بود.
مرحوم کلینی با سند معتبر استناد حضرت علی سلام الله علیه را چنین نقل می کند:
پیامبر اکرم صلی الله علیه و
آله به من خبر داد که شیطان و سران اصحابش نگران بودند که 👈پیامبر
اکرم در روز غدیر خم مرا به امر خداوند عز و جل، به امامت و خلافت بر مردم و برای مردم
نصب کرد و به آنها خبر داد که من نسبت به آنها از خود آنها سزاوارترم و به آنها فرمود
تا حاضران به غائبان برسانند
و همه سران و شیطانهای ابلیس
گرد او آمدند و گفتند: همانا این امّت، مرحومه و معصومه است و نه تو و نه ما را بر
آنها راهی نیست.
همانا پیشوا و پناهگاه خود را پس از پیغمبرشان دانستند.
روضه کافی، ج 8 ص 182-183