تمام خلق ، محتاج علم امیرالمومنین
ابن الجوزی از علمای اهل سنت در کتاب التبصره می نویسد :
وَکَانَ الْخَلْقُ یَحْتَاجُونَ إِلَى عِلْمِ عَلِیٍّ حَتَّى قَالَ عُمَرُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ آهٍ مِنْ مُعْضِلَةٍ لَیْسَ لَهَا أَبُو حَسَنٍ. فَلَمَّا وَلِیَ لَمْ یَتَغَیَّرْ عَنِ الزُّهْدِ فِی الدُّنْیَا وَکَانَ أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ یَقُولُ: إِنَّ عَلِیًّا مَا زَانَتْهُ الْخِلافَةُ وَلَکِنْ هُوَ زانها.
همه مردم و مخلوقین محتاج علم علی بن ابی طالب بودند تا جایی که عمر گفت : آه از مشکلی که علی بن ابی طالب در آن نباشد. هنگامی که علی بن ابی طالب به خلافت رسید از نظر زهد در دنیا تفاوتی نکرد و احمد بن حنبل می گفت : خلافت علی بن ابی طالب را زینت نداد بلکه این علی بود که خلافت را زینت داد.
التبصرة لابن الجوزی،ج1،ص449 ط دار الکتب العلمیة
سوال از اهل سنت:
به راستی که چرا عالم ترین و برترین مخلوقین ، نباید خلیفه بعد از پیامبر شود ؟
چرا افراد که از مقامات پایین تر از حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام باید خلیفه پیامبر اکرم شود؟