حقیقت به روایت اهل سنت

برائت در کلام امام خمینی
عضویت

پرسش و پاسخ(1)

شنبه, ۶ آذر ۱۳۹۵، ۰۲:۴۵ ب.ظ

پرسش:

1. مگر در قرآن نداریم که خداوند به پیامبر  (صلی الله علیه و آله و سلم)  میگوید بگو «انا بشرمثلکم»؟

2. پس این نور بودن آنها قبل از خلقت حضرت آدم  (علیه السلام) چیست؟

پاسخ:

بر اساس روایات متعدد، مشخص می‌شود که نور وجود یک انسان کامل، قبل از خلقت جهان آفریده شده و غایت خلقت عالم و آدم، انسان کامل است و وجود رسول اکرم  (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهلبیت (علیهما السلام) واسطه فیض وجود و همه کمالات وجود اند.

1.

مطلب یاد شده در پرسش با آنچه در آیه مزبور اشاره شده ،منافات ندارد، چون آیه ناظر به جنبه بشری و وجود عنصری حضرات است که از اولاد آدم اند. همانند سایر مردم از پدر و مادری به دنیا آمده و مثل دیگران بشر هستند و زندگی می کنند و نیازها و مرگ و حیات و مانند آن دارند .

 

غایت خلقت آن ها و قبل از عالم و آدم، با عدل الهی تعارضی ندارد، زیرا همانطوری که پیامبر اکرم و اهل بیت به لحاظ وجود عنصری و بشری واسطه فیض و هدایت بشراند و همچنین به لحاظ وجود نوری و ملکوتی نیز آن ها واسطه فیض بر هستی و آدم اند .سراسر نظام آفرینش در پرتوی وجود آن ها خلق شده و به سعادت و کمال مطلوب خود رسیده است .

2.

این فرایند نه تنها با عدل الهی تناقض ندارد، بلکه اگر این چنین نبود جای سوال داشت! در نتیجه بر اساس روایات متعدد، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت  (علیهما السلام) غیر از وجود زمینی و ملکی و زمانی که در آیه « انا بشر مثلکم » به آن اشاره شده و بدین لحاظ از نسل آدم به حساب می آیند ، وجود فرازمانی و فرازمینی و نوری نیز دارند که طبق آموزه های اهل بیت  (علیهما السلام) جهان برای آنان خلق شده و همه به برکت وجود آن ها است.

اصل حمکت آفرینش آن پنچ نور مقدس به عنوان مظاهر نور اسما و صفات الهی است که هدف اصلی کاشت درخت وجود را رقم زده است .برای این که نور اسمای الهی در عالم تجلی و ظهور داشته باشد ، آن انوار قدسی آفریده شده اند .

  • سید مصطفی موسوی

اهل بیت

بشر

خداوند

صحابه

قرآن

مثل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی