نظر ابن حجر هیثمی در مورد ابن تیمیه و ابن قیم الجوزیه [مصادر اهل سنت]
ابن حجر هیثمی در کتاب "الفتاوی الحدیثیة" می نویسد:
وَإِیَّاک أنْ تصغى إِلَى مَا فِی کتب ابْن تَیْمِیة وتلمیذه ابْن قیم الجوزیة وَغَیرهمَا مِمَّن اتخذ إلهه هَوَاهُ وأضله الله على علم وَختم على سَمعه وَقَلبه وَجعل على بَصَره غشاوة فَمن یهدیه من بعد الله، وَکَیف تجَاوز هَؤُلَاءِ الْمُلْحِدُونَ الْحُدُود، وتعدوا الرسوم وخرقوا سیاج الشَّرِیعَة والحقیقة، فظنوا بذلک أَنهم على هدى من رَبهم وَلَیْسوا کَذَلِک، بل هم على أَسْوَأ الضلال وأقبح الْخِصَال وأبلغ المَقَّتْ والخسران وأنهى الْکَذِب والبهتان فخذل الله متَّبِعهم وطهر الأَرْض من أمثالهم
بپرهیز از اینکه به نوشته های ابن تیمیه و شاگردش ابن قیم الجوزیه و دیگران گوش فرا دهی، کسانی که خدای خود را هوای نفسشان قرار داده و آنها را با علمی که دارند گمراه نموده و بر گوش و قلبشان مهر نهاده و بر چشم هایشان پرده انداخته است. پس چه کسی او را بعد از خدا هدایت خواهدکرد؟ و چگونه این ملحدان (ابن تیمیه و شاگردش ابن قیم الجوزیه) از حدود تجاوز کرده و از دستورات پیامبر (صلی الله علیه وآله) تعدی نموده و لباس شریعت و حقیقت را پاره کرده اند، و با این کارشان گمان نموده اند که در راه هدایت پروردگارند در حالی که چنین نیستند. بلکه آنان در بدترین ضلالت و زشت ترین خصلت ها و رساترین دشمنی و زیان، ابلاغ کنند کذب و بهتان هستند. پس خداوند متعال پیروان آنان را خوار و ذلیل کرده و زمین را از لوث وجود امثال آنان پاک گرداند
الفتاوی الحدیثیة.ص203.ط دار المعرفة
جایگاه هیثمی نزد اهل سنت
شمس الدین ذهبی (امام جرح و تعدیل اهل سنت) در ترجمه هیثمی می نویسد:
الإمام الأوحد الزاهد الحافظ
ذیل تذکرة الحفاظ.ص239.ط دار الکتب العلمیة
عبدالقار العیدروسی هم در کتاب "تاریخ النور السافر" می نویسد:
وفیها [سنة أربع وسبعین بعد التسعمائة ] فی رجب توفی الشیخ الإمام شیخ الإسلام خاتمة أهل الفتیا والتدریس ناشر علوم الامام محمد بن إدریس الحافظ شهاب الدین أبو العباس أحمد بن محمد بن علی بن حجر الهیتمی السعدی الأنصاری بمکة ودفن بالمعلاة فی تربة الطبریین وکان بحرا فی علم الفقه وتحقیقه لا تکدره الدلاء وإمام الحرمین کما أجمع على ذلک العارفون وانعقدت علیه خناصر الملاء إمام اقتدت به الأئمة وهمام صار فی إقلیم الحجاز أمة مصنفاته فی العصر آیة یعجز عن الإتیان بمثلها المعاصرون ... واحد العصر وثانی القطر وثالث الشمس والبدر من أقسمت المشکلات أن لا تتضح إلا لدیه وأکدت المعضلات آلیتها أن لا تتجلى إلا علیه لا سیما وفی الحجاز علیها قد حجر ولا عجب فإنه المسمى بابن حجر
تاریخ النور السافر عن اخبار القرن العاشر.ج1 ص258.ط دار الکتب العلمیة
- ۹۶/۰۹/۲۱