شوکانی : روایات مهدویت بدون شک متواتر هستند [مصادر اهل سنت]
محمد بن علی شوکانی (عالم مشهور اهل سنت) کتابی با عناون "التوضیح فی التواتر ما جاء فی المنتظر والدجال والمسیح" دارد، در این کتاب تصریح کرده است که روایات مهدویت بدون شک متواتر است. محمد بن جعفر الکتانی در کتاب "نظم المتناثر" سخنان شوکانی را نقل کرده است:
وللقاضی العلامة محمد بن علی الشوکانی الیمنی رحمه الله رسالة سماها التوضیح فی تواتر ما جاء فی المنتظر والدجال والمسیح قال فیها والأحادیث الواردة فی المهدی التی أمکن الوقوف علیها منها خمسون حدیثاً فی الصحیح والحسن والضعیف المنجبر وهی متواترة بلا شک ولا شبهة بل یصدق وصف التواتر على ما دونها على جمیع الاصطلاحات المحررة فی الأصول وأما الآثار عن الصحابة المصرحة بالمهدی فهی کثیرة أیضاً لها حکم الرفع إذ لا مجال للاجتهاد فی مثل ذلک اهـ
قاضی علامه محمد بن علی شوکانی یمنی رساله ای دارد که عنوان او را (التوضیح فی تواتر ما جاء فی المنتظر والدجال والمسیح) گذاشته است. در این کتاب گفته: احادیثی که درباره مهدی (علیه السلام) که امکان دسترسی به آن ها وجود دارد پنجاه روایت است که برخی از آن ها صحیح، برخی حسن و تعداد دیگری ضعیف است که ضعف آن ها قابل جبران است. بدون شک و تردید این روایات متواتر است، بلکه گاهی به روایتی که کمتر از روایات مهدویت بوده، بانبر تمام مبناهایی که در علم اصول وجود دارد متواتر گفته شده است. اما روایتی که از صحابه آمده و در آن به مهدی (علیه السلام) تصریح شده است، زیاد هستند که به همه آن ها حکم مرفوع (روایتی که صحابی از پیامبر نقل می کند) داده می شود، زیرا محال است که آن ها در چنین مساله ای اجتهاد کرده باشند
نظم المتناثر من الحدیث المتواتر.ص227.ط دار الکتب السلفیة
جایگاه "شوکانی" نزد اهل سنت
همانطور که مشاهده کردید "محمد بن جعفر کتانی" از وی به عنوان قاضی و علامه یاد کرده است. همچنین زرکلی در کتاب "الاعلام" می نویسد:
محمد بن علی بن محمد بن عبد الله الشوکانی: فقیه مجتهد من کبار علماء الیمن، من أهل صنعاء
الاعلام للزرکلی.ج6 ص298.ط دار العلم للملایین
ناصر الدین البانی (از بزرگان وهابیت) نیز او را امام و از ائمه سلف می خواند:
ومع ذلک فهو مغرور بعلمه، معجب بنفسه، لا یقیم وزنا لأئمة السلف الذین قالوا بخلاف عنوانه کالإمام أحمد وابن تیمیة وابن القیم، والطبری وابن کثیر والقرطبی، والإمام الشوکانی وصدیق حسن خان القنوجی، ویرمیهم بالتقلید
با این وجود، او (أبو عبد الرحمن إیهاب بن حسین الأثری)، به علمش مغرور است و برای ائمه سلفی که بر خلاف او سخن گفته اند همانند امام احمد و ابن تیمیه و ابن قیم و طبری و ابن کثیر و قرطبی و امام شوکانی و صدیق حسن خان قنوچی، ارزشی قائل نیست و ایشان را متهم به تقلید می کند
سلسلة الاحادیث الصحیحة.ج6 ص1003.ط مکتبة المعارف
- ۹۶/۰۸/۰۷