حقیقت به روایت اهل سنت

برائت در کلام امام خمینی
عضویت

بررسی رجالی روایت لعن ابوبکر و عمر و عایشه و حفصه به سند صحیح در سجده شکر امام رضا علیه السلام:

 

این روایت را مرحوم سید بن طاووس علیه الرحمة به سند خودش از کتاب فضل الدعای سعد بن عبدالله روایت کرده است و او نیز به دو طریق از امام رضا علیه السلام.

که ما فقط طریق اول را بررسی می کنیم که صحیح هست و نیازی به بررسی سند دوم که در سندش شخص ضعیفی بنام بکیر بن صالح یا بکر بن صالح وجود دارد ، نیست.

سید کتب سعد بن عبدالله رو از طریق شیخ طوسی روایت کرده ، و برای اینکه امر بررسی سند آسان شود ، بنده این سند را در چند بخش بررسی می کنم:

 

۱- طریق سید بن طاووس به شیخ طوسی:

 

طریق سید بن طاووس به شیخ زیاد هست که ما فقط به بررسی یکی از آنها می پردازیم:

 

ایشان در مقدمه کتاب فلاح السائل طریق خودشان به شیخ طوسی را اینطور بیان میکنند:

 

فمن طرقی فی الروایة إلى کل ما رواه جدی أبوجعفر الطوسی فی کتاب الفهرست و کتاب أسماء الرجال وغیرهما من الروایات ، ما أخبرنی به جماعة من الثقات منهم : الشیخ حسین بن أحمد السوراوی إجازة فی جمادی الآخرة سنة تسع وستمائة قال : اخبرنی محمد بن أبی القاسم الطبری عن الشیخ المفید أبی علی عن والده جدی السعید أبی جعفر الطوسی.

 

مقدمة فلاح السائل

 

 

بررسی این طریق:

 

۱) الشیخ حسین بن احمد السوراوی: کان عالما فاضلا جلیلا.

 

أمل الآمل، الحر العاملی، جلد ۲، صفحه ۶۶

 

 

۲) الشیخ الإمام عماد الدین محمد بن أبی القاسم بن محمد بن علی الطبری الآملی الکجی فقیه ثقة.

 

الفهرست الرازی، جلد ۱، صفحه ۳۲

 

 

۳) الشیخ أبوعلی الحسن بن محمد بن الحسن بن علی الطوسی کان عالما فاضلا فقیها محدثا جلیلا ثقة

 

أمل الآمل للحر العاملی، جلد ۲، صفحه ۵۴

 

 

۴) الشیخ الطوسی هم که شیخ طائفه و تاج سر همه ی شیعیان هست و نیازی به معرفی و توثیق ندارد.

 

 

بررسی طریق شیخ طوسی به کتب سعد بن عبدالله:

 

این طریق هم به گفته سید خویی علیه الرحمة صحیح هست:

 

والطریق کطریق الشیخ إلیه صحیح.

 

معجم رجال الحدیث، جلد ۹، صفحه ۵۶

 

 

بررسی سند سعد بن عبدالله به امام رضا علیه السلام:

 

۱) سعد بن عبدالله القمی یکنی أبا القاسم جلیل القدر،واسع الأخبار، کثیر التصانیف، ثقة.

 

الفهرست للطوسی، جلد ۱، صفحه ۶۳

 

 

۲) أبوجعفر أحمد بن محمد بن عیسی: أبوجعفر رحمه الله شیخ القمیین ووجههم وفقیههم.

 

رجال النجاشی، جلد ۱، صفحه ۶۰

 

 

۳) محمد بن إسماعیل بن بزیع أبوجعفر مولى المنصور أبی جعفر و ولد بزیع بیت منهم حمزة بن بزیع. کان من صالحی هذه الطائفة و ثقاتهم.

 

رجال النجاشی، جلد ۱، صفحه ۲۳۲

 

 

لذا روایت صحیح هست.

 

  • سید مصطفی موسوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی